Saturday, June 30, 2007

مجدى

أنا:سلامو عليكو,عايز أطلع الدائرى لو سمحت.

هو:أنا رايح الدائرى,أوصفلك الطريق وتاخدنى فى سكتك؟

أنا(بتفكير سريع):طب تعالى.

تمت الصفقة بطريقة win win situation بمعنى أن كل أطراف الصفقة رابحون.

ركب السيارة-وسط حالة من القلق الشديد من جانبى- شاب أسمر نحيل شعره أسود وطويل يلبس نظارة طبية ,كاب رياضى,بنطلون جينز وقميص أبيض وتفوح رائحة العرق منه بعد يوم طويل.

هو:خليك عل الشمال حنمشى فى الطريق العكسى و حناخد أول يمين.

أنا:همم.

لم أكن مرتاحاً على الإطلاق أن يركب معى السيارة شخص غريب فى الحادية عشرة مساءاً على طريق المطار,ولكن لإستعجالى الشديد لحضور فرح أحد أصدقائى فى ميدان الرماية على مسافة 65 كم-كما علمت فيما بعد- فلم يكن هناك وقت للتفكير,فإكتفيت بقراءة القرآن فى سرى.

هو:خليك على الشمال,عشان نطلع الدائرى.

أنا:أوكى.

خطر ببالى أن أركن بجانب الطريق وأنزله من السيارة.

أنا:على فكرة أنا شغال فى البنزينة اللى حضرتك قابلتنى عندها.

أنا:والله!

الطريق الدائرى مرعب فى الظلام الدامس ممتلىء بعربات النقل الضخمة,والمكان المثالى لجريمة قتل أكون أنا بالطبع ضحيتها.

هو:على فكرة العربية دى عفشتها مش مِزَبَّطة,إسمع حضرتك كدة الصوت.

إبتدينا بقى الفَتى المصرى.

أنا(بسخرية):مش قادر تنسى إنت البنزينة.

هو(بإحراج):مش قصدى.

أنا(بضيق):وبعدين العربية لسة جديدة ماكملتشى 5 شهور.

هو(وقد أحس بنوع من الإهانة):على فكرة أنا معايا بكالوريوس هندسة.

أنا(وقد أحسست أنى أحرجته):قاهرة وللا عين شمس؟

هو:هندسة حلوان,قسم نظم ومعلومات.

أنا:برمجة يعنى.

هو:حاجة زى كدة بس أنا تخصصى فى تصنيع الفيروسات ومضاداتها.

قعد يشرحلى فكرة عن المجال بتاعه وأنواع الفيرسات وإن فيه أنواع خطيرة ممكن تضرب المونيتور بتاع الكمبيوتر وتجيبلك الشبكية إن فيه أنواع تانية بتعالى الكهربا فى الكيبورد بتاع الكمبيوتر فتكهربك.

أنا:ربنا يحفظنا,طب وإيه اللى شَغَّلك فى البنزينة؟

هو:مالقيتشى شغل,لفيت على واحد وعشرين شركة كمبيوتر ماسمعوش أساسا عل مجال بتاعى,تخيل حضرتك,بس وبعدين إشتغلت عند صاحب البنزينة فى سوبر ماركت وهو اللى خادنى أشتغل معاه فى البنزينة وبقالى 9 شهور فيها.

أنا:طب وبتقبض كام؟

هو:450ج,بالتيبس باقفلَّى 1000 ج كدة.

أنا:بس إنت مبسوط فى شغلانتك فى البنزينة دى؟

هو:قصدك تقول إنها شغلانة مش برستيج؟

أنا:والله مش قصدى,أنا ليىَّ ناس صحابى سافروا أمريكا إشتغلوا فى بنزينات,هناك الشغلانات دى مش عيب,بس ليه ماحاولتش تشتغل فى أى شركة كمبيوتر,أى حاجة لحد ما تيجى الفرصة وتشتغل فى مجالك؟

هو:أصل حرام الدراسة اللى ضيعت فيها 5 سنين و6 شهور من عمرى أنسى كل دا وأبعد عن مجالى وأشتغل فى حاجة تانية.

أنا:بس إنت كدة بعدت خالص.

هو:بس هى غلطتى من الأول,كان الدكتور يقوللنا مش حاتعرفوا تشتغلوا فى المجال دا,أمن الدولة والمخابرات حايقبضوا عليكو,يعنى وأنا قاعد دلوقتى فى العربية تبص ما تلاقينيش.

سرت فى جسدى قشعريرة على ذكر أمن الدولة.

أنا:أنا ماتعرفتش بإسمك؟!

هو:مجدى,وحضرتك؟

أنا:عاشت الأسامى يا مجدى,أنا أيمن.

لاينافس التلوث على الطريق الدائرى إلا كثرة المطبات.

أيمن:طب وزمايلك عملوا إيه؟

مجدى:إحنا كنا ستة فى مشروع التخرج,دلوقتى اللى شغال ساعى فى شركة كمبيوتر واللى شغال فى محل,عارف حضرتك كان معانا واحد فذ جايب إمتياز وكان المفروض يتعين معيد,تفتكر دلوقتى شغال إيه؟

أيمن:مش عارف.

مجدى:شغال فى ورشة عربيات ميكانيكى.

تذكرت قصة وكيل الوزارة اللى كان شغال على عربية فول وتم تحويله للشئون القانونية للجمع بين وظيفتين.

أيمن:وبتشوف لسة صحابك؟

مجدى:بنتجمع كل يوم جمعة كدة فى بيت واحد صاحبنا ونلعب عل كمبيوترعشان ماننساش اللى إتعلمناه,نزلنى هناك كدة على جنب.

كنا وصلنا للحتة اللى حاينزل عندها.

مجدى:بس إحنا متفقين أنا وصحابى نحوش 30000 ج ونأجر شقة ونجيب كدة كام جهاز كمبيوتر ونعمل شركة كمبيوتر.

يعنى ال30000 ج حايعملولك إيه فى الزمان دا يا عم مجدى,طيب ماتدفعهم فى مقدم فيلا فى القطامية هايتس أحسن.

أيمن:ربنا يوفقكو إن شاء الله.

مجدى:تعبتك معايا يا أستاز أيمن وصَدَّعتَك.

أبمن:ما تقولشى كدة.

خدت نمرة موبايله وإديته نمرتى ووعدته إنى ححاول أساعده إن شاء الله.

جريت ألحق الفرح ومش عارف إيه اللى فكرنى بقصيدة أحمد فؤاد نجم

آآآه يا زمان الخنا يا ماشى بالمعكوس

فيك أى شىء ينشرى وكل شىء بفلوس

حطيت عديم الرجا عل خايب المتعوس

خراب وحاكم أغا يا قهرة العارفين



نصحنى نائل صاحب مدونة فؤادة أن أستأذن مجدى فى النشر ولكن لإن موبايلى وقع بعدها بيومين وطارت كل النمر منه بما فيها رقم مجدى اللى كان عل موبايل تحت إسم virus magdy ورقم نائل كمان فققرت النشر فوراً.

10 comments:

Purple Rose of Cairo said...

انا وقفت عند

لم أكن مرتاحاً على الإطلاق أن يركب معى
السيارة شخص غريب فى الحادية عشرة مساءً

و قعدت أفكر كثير فى الزمن الاغبر اللى احنا عايشينه و كل واحد خايف و متربص بالثانى ... و الخوف و عدم الطمأنينة هما الأصل و الاستثناء هو مجدى الشاب الطموح المتعلم المكافح ...و الأصل هو ظروف اقتصادية صعبة و تدخل أمنى أصعب ... و لكن انشاءالله يكون نجاح مجدى و زمالئه هو الاستثناء

Unknown said...

Nice....

ناردين said...

صديقي
طبعاً الاول احب اعلّق على الاسلوب بصفة عامة انه بجد جميل وشيّق ، يعني فيه بلوجات بتحكي اقرا اول سطرين وانعس او اقول طيب طيب هبقى اجي اكمل الموضوع بعدين لكن انت بجد اسلوبك يشد الانتباه والمشاعر ان الانسان يشوف ايه دا بجد ايه اللي هيحصل يا ترى .. يعني بجد .. اسلوبك رائع وخفة دمك ظاهرة برضه مش هتقدر تخبيها يا استاذي..
ثانياً بقى الموضوع نفسه يفتح مليون موضوع ..
موضوع ان حد غريب يركب معانا.. بجد احييك على شجاعتك .. مع ان مع الاسف مشجعش حد يعملها في بلدنا دي .. مش لخوفنا من بعض اللي ملهوش مبرر .. لكن لان فعلاً ليه مبرر مع الاسف ..
متعملهاش تاني..
:)
ثانياً الشغل والتخصصات والوسايط والمصايب .. لو حكيت لك تجاربي الشخصية في الموضوع دا ، حاجة تكسِف بس صدقني البلد دي .. عايزة اعادة هيكلة .. شفت بقى هتوصلنا للكلام في ايه؟
يجعل كلامنا خفيف على قلب اللي ميتسموش ..
بس بجد مع الاسف البلد اللي هي المفروض بلدنا مش بلدنا خالص .. واللي عايز يعيش فيها بيعيش ويموت الف مرة على بال ما يقدر يعيش دا لو منتهاش بانه يعيش ميت دايماً او يموت فعلاً ..
هسكت احسن وربنا يكون في عون الملايين من مجدي ..
:(

فؤاده said...

ايه يا عم ده
كده رقمي يضيع منك
يلا معلش
انا قلتلك تسالو الاول عشان فيه ناس مش بيتبقى فاهمة يعني ايه بلوج ويتقلق

يابني اللي ز ي مجدي بيتخطفو في الدول التانية
بس طبعا عندنا انت عارف

على العموم خد رقمي اهه :
......
ولا بلاش عشان المعجبات
سلام

Unknown said...

انا بجد مش عارفه اقول ايه؟

صحيح هي دي مصر ياعبله

وبقي شئ طبيعي اننا نسمع عن ده

بس الواحد بردو بيزعل ومش قادر يتأقلم ان ده شئ طبيعي

ربنا يوفق مجدي هو وصحابه يارب ويفتحوا الشركه اللي بيحلمو بيها

وشفت مش قتلك ازاي في الأخر ((:

عـسـل مـرمـر said...

عادى .. ايه الجديد .. ده من سمات بلد محترمه .. حاجه كده نتفشخر بيها ف وسط الدول النايمه

only spot said...

عادى من اغرب المواقف انى كنت راكبه بجوار سائق ميكروباص ودار حديث بينى وبينه عرفت من خلاله انه خريج حقوق القاهره بتقدير جيد جدا ولكن مصيره اصبح سائق ميكروباص
اه يا زمن العجايب كل شئ فيك بالمقلوب
تحياتى

ربيع said...

نعم؟
دي اشتغاله يا عم انت بتصدق؟

moneer said...

تحفه بس اللبن كان هيفور على النار
ابقى حذرنى ان دى تدوينات ضد الملل
سلام

Anonymous said...

gr8 ya ayman , nice one , its my 1st time to participate in blogs & so

keep it up man , good wrok

M.Sherif